森琴石(もりきんせき)1843~1921

森琴石紹介 Mori Kinseki

森琴石とは略歴写真・文献抜粋(南画編<明治時代><大正時代><昭和時代>・銅版画編)|
家族・係累(生家と森家・森琴石の家族・係累人物

森琴石とは (1843~1921)


琴石(もりきんせき)は明治期の大阪で、銅版画・南画の両分野で活躍した偉大な画家です。初号を蘆橋(ろきょう)と名付け、途中、金石から琴石(きんせき)と改めました。字(あざな)は吉夢(きちむ)と言います。栞石(きんせき)・鉄橋(てっきょう)・雲根館(うんこんかん)等も号し、画室を聴香読画廬(ちょうこうどくがろ)と名付けました。大阪には、岡田米山人や木村蒹葭堂(けんかどう)という偉大な文人がいましたが、琴石はこれら江戸時代大阪の文人画の流れを明治へと引き継ぎました。

広大なスケールで交流した文人や画家は諸国にまたがり、その活躍ぶりが伺えます。明治10年代を中心に響泉堂(きょうせんどう)という名で銅版画家としてユニークな活動振りを発揮し、諸国名所図から地図、漢籍辞書、教科書、ジュール・ヴェルヌ著井上勤訳の「月世界旅行」や「人体図」の挿し画にいたるまで幅広く制作し、日本一を誇った明治期大阪の出版印刷業界、銅版技術の第一人者でした。琴石が手掛ける銅版(一部木版)による書誌類は100種を超えます。

明治16年、森琴石は全国絵画品評会を発起。翌17年には、樋口三郎兵衛が道修町(どしょうまち)の自宅を開放し、大阪で初めて作られた画学校―浪華画学校―で支那画(中国画)の講師を務める等、画家の育成に努め、大阪での近代美術教育の先駆者でありました。各種展覧会、博覧会では金・銀・銅・木牌など受賞すること数十回。多数の下絵や画稿、資料が残されており、丹念なスケッチ類は琴石の絵画力の高さを裏付け、明治期の大阪美術研究の貴重な資料であります。禅思想や儒学の教えに基く高邁(こうまい)な文人精神を最後まで持ち続けた森琴石は、画を教え描くことを無上の喜びとし、画商に画を委ねる事を拒否し、自身の業績を多く語る事もなく無欲のままで没しました。

琴石生誕から160年、その節目を記念して平成16年(2004年)「森琴石生誕160年記念誌」を刊行予定。琴石子孫労苦の収集資料を中心に、多数の図版とともに専門家による論考・解説により、その事績の一部が明らかにされようとしています。




■森 琴石略歴

1843年(天保14)
  2月19日
有馬温泉旅館「中の坊」を経営した梶木源次郎の三男として誕生。
名は熊。後年繁と改める。 父源次郎は有馬温泉の炭酸水の発見者でもある。
1846年(弘化3) 3歳 3月3日 大阪の森猪平(後年善蔵名・仙石騒動後浪人となり大阪に出て旅館「出石屋」を営む)の養子となる。
1850年(嘉永3) 7歳 3月7日 鼎金城(かなえきんじょう)に画を学ぶ。
1862年(文久2) 19歳 金城没後、忍頂寺静村(にんちょうじせいそん)にも南画を学ぶ。
1865年(元治2) 22歳 大阪の儒学者妻鹿友樵(めがゆうしょう)、高木退蔵に漢籍、詩文を学ぶ。
1873年(明治6)

30歳 東京に遊学、高橋由一に西洋画法の手ほどきを受ける。

1875年(明治8)  32歳 銅版画師「響泉堂」森琴石として活躍始める。
1877年(明治10) 34歳 この年以前から清国文人達と交流深める
1881年(明治14) 38歳 第2回内国勧業博覧会(東京上野公園)に銅版「商社株券額」を出品する。
1883年(明治16) 40歳 「日本南画会」を組織する。「全国絵画品評会」を発起する。
1884年(明治17)

41歳 大阪初の画学校「浪華画学校」の支那画の教師に水原梅屋と共に迎えられる。

琴石ら(守住貫魚、上田耕中、十市王洋、水原梅屋、森琴石)が提唱の「大阪絵画品評会」が開催される。(大阪府立博物場)

1890年(明治23) 47歳 宮内庁の御用画家となる。
1903年(明治36) 60歳 第5回内国勧業博覧会(天王寺公園)で、美術展の審査員となる。
1913年(大正2) 70歳 第7回「文部省展覧会」で大阪から初の審査員となる。帝室技芸員となる。
1917年(大正6) 74歳 第8回「日本産業博覧会」美術展の絵画部顧問となる(庭山耕園らと)
1921年(大正10) 78歳 2月24日5時15分没 享年79(自宅大阪市北区北野高垣町2434番地)
注:琴石誕生年月日などは戸籍謄本通りとし、年齢は満年齢とする。




English


Brief biography of Mori Kinseki
Translated by Toshio Suzuki

<In this article, all the Japanese names are written in the order of surname given name, as in the traditional Japanese way>

Mori Kinseki was a famous artist specialized in copper etching-printing and Chinese painting, active in the Meiji era in Osaka, Japan. His earlier name as an artist was Rokyo, and switched to Kinseki (used two different sets of Chinese characters). His infant name was Kichimu. He also used various names such as Kinseki (another set of Chinese characters), Tekkyou, and Unkonkan. His studio was named Chokodokugaro. Just before his time (Edo era), Osaka had many great literate-artists such as Okada Beisanjin and Kimura Kenkadou. Kinseki succeeded the artistic stream of these predecessors to the Meiji era.

Kinseki had artistic exchanges with many literates and artists over wide areas, showing his enthusiasm in art. In Meiji 10's (about 1870's) he published many copper-printed works under another name, Kyosendo. The works include; scenery of various areas, maps, Chinese dictionaries, textbooks, inserted pictures for books such as "Round the Moon" (by Jules Verne, translated by T. Inoue) and "human body." He was the leading copper printing technologist in Osaka as well (Osaka was the center of the publishing/printing industry in Japan at that time). The number of publications using his printing (mostly copper, some wood) exceeds 100.

In 1883 Kinseki founded the "Japan Paintings Fair." In 1884 he assumed a position of Professor of Chinese arts of an art school (Naniwa Art School) that was opened by Higuchi Saburobei using his own house in Dosho-machi. In this way, Kinseki was the forerunner of the modern art education in Osaka and contributed to incubating artists. He received tens of awards in various fairs and exhibitions. Many of his sketches, drawings and materials have been retained. His detailed sketches show his high skills and serve as good reference materials for investigation of Osaka arts in the Meiji era. Kinseki commanded himself based on Zen and Confucianism and held the high literate spirit until the end of his career. He found the greatest pleasure in painting and teaching so that he did not allow to sell his works. He ended his life without boasting his contributions.

This year (2003) is the 160th year from the birth of Kinseki, and a book "Commemorating Mori Kinseki's 160th anniversary" will be published in 2004. Data collected by Kinseki's offspring, many pictures and drawings, and discussions and comments by experts will be presented. This book is expected to unveil the contributions of Kinseki which have been unknown.


 

Age

 

1843

0

Born on Feb 19 as the third boy of Kajiki Genjiro, owner of "Nakanobo" ryokan (hotel) in Arima hot springs. Initially named Kuma and then Shigeru. Genjiro is known as the discoverer of natural carbonated water in Arima.

1846

3

Adopted by Mori Ihei on March 3. Ihei was running "Izushiya" ryokan in Osaka.

1850

7

Started learning art from Kanae Kinjo.

1862

19

Learned Nanga (Chinese art) from Ninchoji Seison after death of Kinjo.

1865

22

Learned Chinese literature and poetry from a Confucian Mega Yusho in Osaka.

1873

30

Studied in Tokyo and learned western art from Takahashi Yuichi.

1875

32

Started career as a copper printing artist by the name of "Kyosendo" Mori Kinseki.

1877

34

Around this time, started interactions with Chinese (Qing Dynasty) literates.

1881

38

Contributed a copper printing "Stock certificate of a trading company" to the 2nd Domestic Exhibition For Promoting Industry (Ueno, Tokyo).

1883

40

Organized "The Japan Nanga Society" and founded "Janap Paintings Fair."

1884

41

Hired as a professor of Chinese arts with Mizuhara Baioku by Naniwa Art School, the first art school in Osaka.

"Osaka Paintings Fair" initiated by Kinseki and colleagues (Morizumi Tsurana, Ueda Kochu, Toichi Ouyo, Mizuhara Baioku ) was held at Osaka Municipal Museum.

1890

47

Qualified as a designated artist for Imperial Household Agency.

1903

60

Appointed as a referee for Arts Fair in the 5th Domestic Exhibition For Promoting Industry (Tennoji Park, Osaka).

1913

70

Appointed as a referee for the 7th Ministry of Education Exhibition (first from Osaka). Appointed as an Imperial artist.

1917

74

Appointed as a consultant for painting for the 8th Japan Industrial Exhibition (with Niwayama Koen et al).

1921

78

Passed away on Feb 24.


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